10 Sty

Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych?

Jak wytrwać w postanowieniach noworocznych?

Wraz z nadejściem Nowego Roku, znaczna część ludzi robi sobie postanowienia noworoczne, w których planuje, jakie cele chce w tym roku osiągnąć. Niestety, bardzo szybko wiele z tych postanowień zostaje porzuconych, albo przepisanych na nowy tydzień, miesiąc lub kolejny Nowy Rok. Tworzenie postanowień wynika z tego, że psychicznie łatwiej jest rozpocząć daną czynność od konkretnego momentu, którym często jest poniedziałek, jako początek tygodnia, a Nowy Rok ma wybitnie duże znaczenie, gdyż kojarzy się ludziom ze zmianami i nowym początkiem.

Aby w nadchodzącym roku było inaczej niż dotychczas, przedstawiam kilka pomysłów, jak wytrwać w swoich postanowieniach noworocznych (i nie tylko ;) ).

Postanowienie, czyli nasz cel, powinien spełniać warunki opisane w zarządzaniu jako SMART:

S – Sprecyzowany

Określamy konkretnie i jednoznacznie, co dokładnie chcemy osiągnąć oraz w jaki sposób możemy to zrobić. Np. „schudnąć” nie jest wystarczająco konkretnym postanowieniem, należy dodać ile, w jakim czasie i w jaki sposób.

M – Mierzalny

Ustalamy miarę tego, czy nasz cel/postanowienie zostało faktycznie zrealizowane. Np. jeśli ktoś postanawia, że zacznie się więcej ruszać w ciągu dnia, może sobie ustalić, że wykonanie celu to zrobienie w ciągu dnia 10 000 kroków.

A – Atrakcyjny

Atrakcyjny cel to taki, który niesie wyzwanie, ale jego realizacja daje nam wymierne korzyści. Określenie atrakcyjności celu to przede wszystkim odpowiedź na pytanie po co w ogóle chcę realizować taki cel

R – Realistyczny

Chodzi głównie o zasadę, aby mierzyć siły na zamiary. Postanowienie musi być możliwe do osiągnięcia.Najważniejsze jest tu określenie, czy mamy czas i siły by realizować nasze postanowienie. 

T – Terminowy

1. Musimy określić datę, do jakiej chcemy zrealizować nasze postanowienie. Ustalenie terminu, w którym go chcemy zrealizować zwiększa mobilizację do działania. Bez tego łatwo wpaść w pułapkę odkładania realizacji celu na później.

2. Wyznacz początek realizacji postanowienia oraz czas, jaki będziesz na niego przeznaczał – przemyśl, kiedy faktycznie będziesz mógł rozpocząć realizowanie swojego postanowienia oraz ustal jak często i ile czasu będziesz przeznaczał na jego realizację. W postanowieniach typu „zacznę chodzić na siłownię” albo „zacznę uczyć się języka” najlepiej ustalić sobie pewne terminy i wpisać to w grafik, by uniknąć wymówek o braku czasu.

3. Zasada małych kroków – jeszcze na etapie ustalania swojego postanowienia noworocznego, wymyśl jak rozbić duży cel, np. ”w tym roku schudnę 20 kg”, na mniejsze etapy, np. „każdego miesiąca schudnę min. 2 kg”. Dzięki temu nie będziesz przytłoczony wielkością swojego postanowienia.

4. Nie próbuj zmieniać wszystkiego jednocześnie – jeśli postanowisz sobie zbyt wiele rzeczy, bardzo prawdopodobne, że szybko z tego zrezygnujesz z powodu braku czasu lub niemożności wykonania całego planu. Dlatego zamiast postanawiać sobie, że od Nowego Roku, będziesz trzymać ścisłą dietę, ćwiczyć regularnie 3 razy w tygodniu i rzucisz palenie, lepiej rozbić ten plan na części i te nowe nawyki lub zmiany wprowadzać po kolei.

5. Weź pod uwagę niepowodzenia i wymyśl plan B – najprawdopodobniej zdarzą się dni, w których nie zrealizujesz swojego postanowienia, ale nie załamuj się tym i nie poddawaj. Warto sobie uświadomić, że to nic wielkiego, wymyślić co możesz zrobić, aby w części zrekompensować brak odhaczonego celu i następnego dnia zacząć z nową energią. Np. jeśli okazało się, że spędziłeś cały dzień siedząc na szkoleniu i nie wykonałeś zaplanowanych 10 000 kroków, po powrocie do domu możesz zrobić trening, który będzie mógł zrekompensować brak ruchu w ciągu dnia.

6. Nagradzaj swoje osiągnięcia i postępy – w zależności od tego, czego będzie dotyczyło twoje postanowienie, ustal sobie jakąś nagrodę za realizację choćby jego części. Np. jeśli chcesz rzucić palenie i udało ci się przez tydzień nie zapalić ani jednego papierosa, wybierz się na dobrą kolację, kup sobie coś fajnego, albo wybierz się do kina. Dzięki temu będziesz miał dodatkową motywację, aby wytrwać w swoim postanowieniu.  

7. Stwórz listę korzyści i strat – pomyśl, co zyskasz, jeśli uda Ci się zrealizować swoje postanowienie oraz co stracisz, jeśli to się nie uda. Pomyśl też, jak się będziesz czuł w obu tych sytuacjach. Zadaj sobie pytanie, co bardziej Cię uszczęśliwi. Umieść listę w widocznym miejscu i miej ją ciągle przed oczyma. Będzie działała, jak swego rodzaju tablica motywacyjna

8.Poszukaj wsparcia – powiedz swoim bliskim, rodzinie, przyjaciołom, współpracownikom o swoich postanowieniach. Dzięki temu będziesz mógł liczyć na ich wsparcie w momentach kryzysowych i chwili spadku motywacji lub wiary w siebie, twoja grupa wsparcia będzie mogła cię zmobilizować do wytrwania w realizacji celu.

Twój komentarz